Metal Gear Solid-skaperen Hideo Kojima har forlengst etablert seg som en levende legende i spillbransjen. Slik har det imidlertid ikke alltid vært, og under en Ask me Anything-økt nylig kunne han fortelle at livet var langt tøffere på tiden da det første Metal Gear Solid-spillet ble utviklet.
Faktisk hadde hverken Konami eller han selv særlig tro på spillet, og derfor ble han sittende med størsteparten av jobben selv. Dette beskrev han som en tøff prosess, men samtid en morsom prosess.
Fraværet av støtte bedtød nemlig også et fravær av press, slik at Kojima kunne lage akkurat det han selv ønsket. Han trengte aldri å tilpasse spillet til et bredt publikum, ettersom han ikke trodde det ville nå ut til et bredt publikum. Akk så feil han tok.
I ettertid har naturligvis serien sett enorm suksess og forventningene til det neste kapitlet Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, samt prologen Metal Gear Solid V: Ground Zeroes, er derfor skyhøy. Høyere enn Kojima noen gang hadde drømt om.