Ryktene har lenge sirkulert om et virtual reality-prosjekt hos Playstation 4-produsent Sony, som skulle ta opp kampen mot de allerede populære (selv om de ikke er formelt lansert enda) Oculus Rift-brillene.
I natt norsk tid ble dette prosjektet bekreftet på GDC-messen, da Sony presenterte det de kaller Project Morpheus.
Brillene eksisterer foreløpig kun som en prototype, men flere store og teknisk kompetente utviklerhus har allerede fått tilgang på dem. Blant disse finner vi både Crytek og Epic Games, som står bak to av bransjens mest brukte spillmotorer (henholdsvis Cryengine og Unreal Enigne).
Dessuten tar Sony sikte på en VR-opplevelse som kan og skal knyttes opp mot Playstation 4:
- Vi ser på innovasjon som en mulighet til å presse grensene for spilling. Sammen med Playstation Camera, PS4-kontrolleren og PS Move, vill Morpheus levere et gjennombrudd innen underholdning på Playstation 4, og samtidig benytte SCEs ekspertise på nøkkelområder innen VR - som skjerm, lyd, tracking, kontrol, brukervennlighet og innhold, kommenterte Sony Worldwide Studios-sjef Shuhei Yoshida under avdekkingen.
Ved siden av å tilby head tracking ved hjelp av Playstation Camera har også utviklerne satset tungt på lyddesignet:
- Morpheus benytter 3D lydteknologi utviklet av SCE. I tillegg til å høre lyder fra alle fire kanter vil Morpheus kunne gjengi lyder over og under brukeren, eksempelvis fottrinn fra andre spillere som klatrer i stige eller et helikopter som svever over deg. Lydene forandrer seg ettersom hvordan spilleren beveger hodet, noe som gir en realistisk gjengivelse av miljøet, utdyper Yoshida.
Les også: Skal Microsoft satse på virtual reality?
På GDC-messen vil publikum få muligheten til å teste Project Morpheus med egne hender, og skal vi tro kilder som har testet brillene på forhånd overgår Sonys briller faktisk Oculus Rift-brillene hva innlevelse og teknikk angår. Takket være integrert PS4-støtte ligger også forholdene til rette for en større målgruppe, og vi er veldig spente på å teste dette selv.
De tekniske spesifikasjonene til Project Morpheus er som følger:
• Component: Processor unit, head-mounted unit
• Display Method: LCD
• Panel Size: 5 inches
• Panel Resolution: 1920×RGB×1080 (960×RGB×1080 per eye)
• Field of View: 90 degrees
• Sensors: Accelerometer, Gyroscope
• Connection interface: HDMI + USB
• Function: 3D audio, Social Screen
Tror du virtual reality er fremtiden for spillbransjen?