Indieutviklere står fritt til å lage akkurat de de vil uten press fra en utgiver. Av denne grunn blomstrer kreativiteten og innovasjonen på indiescenen, men samtidig har ikke indieutviklerne midler til å lage store titler som kan sidestilles med Titanfall og Infamous: Second Son.
De færreste vil derfor si at indiespill kan være såkalte systemselgere, altså spill som er så mektige at de overtaler folk til å kjøpe maskinvaren som trengs. Dette er ikke desto mindre ståstedet til Xbox-sjef Phil Harrison:
- I think there are games in this room that will be incredibly meaningful to their potential audience and we hope people will buy an Xbox One as a result, kommenterte Harrison under årets GDC-messe, da han befant sed i et rom fylt opp med presentasjoner av 25 kommende indiespill.
- The greatest complement you can ever pay a developer is 'I bought a piece of hardware to play your game'. That is what warms your heart, when you hear that from a player. I'm very confident that there will be things in this room that do that, legger han til.
Budskapet fremstår som noe ironisk ettersom hovedkonkurrent Sony har hatt langt større fokus på indiespill enn Microsoft de siste par årene. Ikke desto mindre har Microsoft uttalt at også de skal rette mer oppmerksomhet mot indiespillene i tiden kommer, og da er det godt å se at sjefen selv ser potensialet i dem.
Har du tro på indiespill til den neste konsollgenerasjonen?
Kilde: CVG