- Spillere har blitt misbrukt av Facebook- og mobilspill

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2014-04-03

Den profilerte spilldesigneren Peter Molyneux, som tidligere har stått bak store titler som Populous og Fable-spillene, forlot forholdsvis nylig Microsoft-studioet Lionhead til fordel for å starte sitt eget selskap kalt 22Cans.

Det første spillet 22Cans ga ut var mobilspillet Curiosity: What's Inside the Cube og deres neste prosjekt, Godus, skal også slippes til iOS og Android ved siden av PC, Mac og Linux. Dette er nok en av grunnene til at Molyneux ergrer seg over ryktet mobilspill har blant gamere, selv om han godt forstår hvorfor.

Han mener nemlig at spillentusiaster har blitt misbrukt av dårlige Facebook- og mobilspill i så stor grad at de har mistet troen på disse plattformene generelt. Dette har han forståelse for, samtidig som han synes det er synd:

- To make a great game, sometimes you have to upset people, sometimes people will say, oh -- there's this fanatical, almost paranoid fear of mobile that PC gamers have, which is crazy. Because mobile is a fantastic gaming device. But they feel that free-to-play is the most toxic, radioactive thing that's going to destroy games. They feel that no game on touch is worth looking at. That's because us gamers have been abused by Facebook gaming and mobile gaming for so long, but that doesn't mean we shouldn't do it, kommenterer Molyneux til USGamer.

Er du enig med Molyneux, eller prøver han bare å bedre ryktet til plattformene han har valgt å satse på fordi det er der pengene angivelig ligger?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake