Databeregninger utført i nettskyen, altså av kraftige eksterne serverparker, også kjent som cloud computing, har vært et populært konsept de siste par årene. Også i spillbransjen har nettskyen begynt å gjøre sitt inntok, selv om det primært dreier seg om ned- og opplasting av lagringsfiler så langt.
Når det er sagt er potensialet mye høyere enn som så, og i teorien vil det være mulig å øke den tekniske kapasiteten til PCen eller konsollen din betraktelig ved å kombinere beregninger utført lokalt med beregninger utført i nettskyen.
Faktisk hevder utviklerne av denne typen tjenester at fremtidens nettskyer vil være istand til å gjøre alle databeregningene for deg, slik at du kan spille selv krevende spill på en hvilken som helst enhet med internettilgang.
En av disse aktørene er Microsoft, og under et sceneshow nylig demonstrerte de hvordan støtte fra nettskyen mildt sagt gjorde underverker selv for superdataen de hadde tatt med seg.
Sving innom Youtube for å se presentasjonen, mens du funderer over hva dette vil ha å si for fremtidens spillbransje.