Lover 50 prosent høyere Xbox One-ytelse

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2014-04-08

Da Microsoft tok turen til utviklerkonferansen Build 2014 i San Francisco i forrige uke, var DirectX 12 et av temaene de skulle prate om. Den neste versjonen av det velbrukte grafikkrammeverket ble nemlig annonsert nylig, og fordelene med overgangen vil være store ifølge Microsoft.

Dette gjelder ikke minst for Xbox One-konsollen deres. Faktisk hevder de at ytelsen til den nybakte konsollen kan økes med opptil 50 prosent med DirectX 12. Dette fordi det nye rammeverket drar nytte av alle prosessorkjernene til grafikkortet.

Dette er gode nyheter for utviklere på alle plattformer, selv om de må være nøye med å forhindre overoppheting på grafikkort som ble designet for DirectX 11 (alle kort med støtte for DirectX 11 vil også kunne kjøre DirectX 12):

- While DirectX 11 was a relatively plug and play experience for developers. DirectX 12 puts a much greater emphasis on developer control. Developers can and are expected to manage conflicts and low level pipelining to make the most of the new platform. This is a good thing for experienced graphics developers but will put less experienced developers at a disadvantage, kommenterer Brad Wardell fra Stardocks om overgangen til DirectX 12.

Vi er spente på å se hvordan den nye versjonen vil påvirke spillene og ytelsen, på tvers av formatene. DirectX 12 vil bli sluppet til både Xbox One, Windows Phone og Windows-PCer i løpet av relativt kort tid.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake