Trodde du Call of Duty hadde solgt mange eksemplarer?

Bare småtteri sammenlignet med Tetris...
Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2014-04-09

Vi har lest jubeloverskriftene om både Grand Theft Auto V og diverse spill i Call of Duty-serien, men alle disse titlene blekner i sammenligning med klassikeren Tetris.

Hvis man tar med både de digitale versjonene til mobilen (425 millioner) samt spillene solgt over disk (70 millioner), nærmer nemlig Tetris seg en halv milliard solgte eksemplarer. Dette er dessuten uten å inkludere diverse free to play-versjoner som er blitt sluppet gjennom året. Den halve milliarden er innen rekkevidde kun ved hjelp av de betalte utgavene.

Tar man med gratisversjonene er nok antallet vesentlig høyere, og det er derfor ekstra imponerende at den imponerende milepælen nærmer seg med stormskritt. For å bruke Henk Rogers', altså mannen som skapte Tetris sammen med Alexey Pajitnov for 30 år siden, egne ord foretrekker tross alt de fleste spill som er gratis:

- You could spend a couple of million dollars and build a great product in the old days, and then you'd know that a certain number of them would be sold. Nowadays, you have to build the game and then hope you can keep nickel-and-dime-ing people afterward. You have to interrupt the experience asking for money, and I think it takes away from the game. People won't spend the amount of money they'd spend on a cup of coffee for a game that could last them weeks. The value proposition's gotten all screwed up. People expect something for nothing, kommenterer Rogers til Venture Beat.

Til tross for dette synes vi Rogers skal ta seg råd til en skikkelig fest for å feire 30- årsjubileet til det som er nødt til å være tidenes mestselgende spill...

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake