Norsk spill- og multimedia leverandørforening (NSM) er en forening for utviklere, utgivere og distributører av TV- og dataspill i Norge, og sammen med ANGI (Association for the Nordic Game Industry) arrangerer de blant annet den årlige Gullstikka-kåringen.
Ellers har de fokus på å informere publikum om alt som har med spill å gjøre, derunder informasjon om PEGI-aldersmerkingen, og tidligere i år slapp de en informasjonsbrosjyre med interessante detaljer om spilling både i Norge og i verden generelt.
Av brosjyren kommer det blant annet frem at:
• Den gjennomsnittlige dataspilleren er 30 år, og 68% av alle som spiller dataspill er 18 år eller eldre.
• 45% av verdens dataspillspillere er kvinner.
• I 2012 spilte 53% av alle nordmenn dataspill minst én gang. 54% av disse var menn, mens 46% var kvinner.
• i 2013 kjøpte nordmenn dataspill for til sammen 994 millioner kroner.
• Den totale omsetningen av dataspill i verden i 2012, endte på ca. 470 milliarder kroner. I 2015 forventer man en totalomsetning på ca. 660 milliarder kroner.
• Kun 6% av alle dataspill egner seg kun for personer over 18 år.
• 57% av alle norske foreldre mener at barna dere utvikler ferdigheter når de spiller dataspill.
Les brosjyren i sin helhet hos NSM/ANGI.