53% av alle nordmenn spiller dataspill

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2014-04-11

Norsk spill- og multimedia leverandørforening (NSM) er en forening for utviklere, utgivere og distributører av TV- og dataspill i Norge, og sammen med ANGI (Association for the Nordic Game Industry) arrangerer de blant annet den årlige Gullstikka-kåringen.

Ellers har de fokus på å informere publikum om alt som har med spill å gjøre, derunder informasjon om PEGI-aldersmerkingen, og tidligere i år slapp de en informasjonsbrosjyre med interessante detaljer om spilling både i Norge og i verden generelt.

Av brosjyren kommer det blant annet frem at:

• Den gjennomsnittlige dataspilleren er 30 år, og 68% av alle som spiller dataspill er 18 år eller eldre.

• 45% av verdens dataspillspillere er kvinner.

• I 2012 spilte 53% av alle nordmenn dataspill minst én gang. 54% av disse var menn, mens 46% var kvinner.

• i 2013 kjøpte nordmenn dataspill for til sammen 994 millioner kroner.

• Den totale omsetningen av dataspill i verden i 2012, endte på ca. 470 milliarder kroner. I 2015 forventer man en totalomsetning på ca. 660 milliarder kroner.

• Kun 6% av alle dataspill egner seg kun for personer over 18 år.

• 57% av alle norske foreldre mener at barna dere utvikler ferdigheter når de spiller dataspill.

Les brosjyren i sin helhet hos NSM/ANGI.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake