Det kom ikke akkurat som noen bome da Ubisoft og svenske Massive Entertainment tidligere i dag annonserte en forsinkelse av storpillet The Division til 2015.
Ifølge interne kilder Gamereactor har vært i kontakt med hos Massive, som foretrekker å forbli anonyme, er nemlig spillet så omfattende at utviklingen vil ta lang tid selv med økende støtte fra flere andre Ubisoft-studioer:
- The Division er uten tvil et av tidenes mest ambisiøse spillprosjekter og det har utgiveren vår naturligvis forstått. Vi har fått økte resurser, vi ansetter for fullt akkurat nu og vi får mye hjelp fra andre Ubisoft-team. Det kommer vi definitivt til å trenge hvis vi skal gjøre ferdig spillet til neste høst. Faktisk tror jeg dessverre at også denne datoen er en smule optimistisk, da vi fortsatt har langt igjen å gå. Vi har ikke et fungerende spill, og vi har store problemer med å flerspillerdelen til å stemme konseptuelt. Samtidig er både vi og Ubisoft veldig fornøyd med den nye spillmotoren vår, som skal brukes i en mengde kommende spill.
Videre kunne Gamereactors kilde avvise at spillets hovedplattform er blitt byttet til Xbox One etter press fra Microsoft:
- Det stemmer ikke. Playstation 4 er den kraftigste maskinen, og vi opplever den som lettere å utvikle til. Snowdrop (den nye spillmotoren red.anm.) fungerer bedre til PS4 akkurat nå og selv om Microsoft vil at vi skal bytte lead-platform har vi ikke gjort det.
Til syvende og siste spiller det heller ingen rolle. Det er nemlig tydelig at Massive ikke kommer til å lansere noe før det fungerer optimalt uavhengig av plattform. De vil ikke gå i den samme fella som Dice gjorde med Battlefield 4:
- Det er en kraftanstrengelse hvis jeg skal være helt ærlig. Vi har på ingen måte lyst til å ta en Battlefield 4 og slippe et uferdig spill. Det finnes så mye potensialet i The Division-rammeverket at vi har bedt om mer tid og mer resurser for å kunne realisere denne fantastiske visjonen.
Vi håper og tror det ferdige spillet blir verdt å vente på.
<bild></bild>