- Jeg ser på Let's Play-videoer som markedsføring

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2014-06-19

Edmund McMillen, en av skaperne bak det kritikerroste (om enn mektig vanskelige) Super Meat Boy, har også lagt merke til gårsdagens oppsiktsvekkende nyhet om youtuber Felix "PewDiePie" Kjellbergs årslønn på hele 25 millioner kroner i fjor.

Til forskjell fra Fez-utvikler Phil Fish, som mener youtubere som Kjellberg burde betale avgifter til utviklerne av spillene de tester foran kamera, har imidlertid McMillen et litt mer nyansert syn på saken.

For hans del ser han på Let's Play-videoer på internett først og fremst som gratis markedsføring, selv om han anerkjenner Fish' poeng og mener utviklere burde ha mulighet til å legge inn forbud:

Ifølge Junkie Monkeys skal han ha gitt følgende kommentar om saken:

- I could see if i wrote some grand story in my game that acted like a movie being upset for people "showing my movie" via YouTube. I guess i don't care as much because i never write my games like movies, i don't think watching someone play my games does anything more than make people want to PLAY my games.. because my games were designed to be enjoyed through gameplay... but whatever. I can understand both sides, i personally see it as advertising especially when lets players have a lot of fun with the game. Games aren't at all the same as movies or music.. so its a bit fuzzy. I think a good middle ground would be simply getting permission.. if people don't want you showin off your game i think you should have the ability to say don't post video of my work... but it doesn't bother me personally.

Hvor stiller du deg i debatten?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake