Atari er et av selskapene i spillbransjen med den lengste og mest tradisjonsrike historien bak, og de var på plass med udødelige klassikere som Pong og Asteroids allerede i spillverdens spede begynnelse.
Derfor er det litt trist at dagens Atari er en forholdvis lite fremtredende aktør i bransjen og det synes tydeligvis også styret i det ikoniske selskapet. Nå har de nemlig offentliggjort en ny altomfattende bedriftsplan, som tar sikte på å heve selskapet til gamle høyder.
Løsningen? Å satse på online-spilling så vel som mobilspill, ved siden av en rekke tilleggområder som nettkasinoer, eksklusivt videoinnhold og til og med maskinvare.
Det kommer frem av en melding fra Chief Executive Officer Fred Chesnais:
- Atari is more than a game publishing company; it's an iconic brand that has established a passionate and timeless culture. Known across multiple generations around the world, Atari will continue to embrace all audiences. What the company has accomplished over the years is no small feat, but there is more to come. We're looking forward to delivering on our new strategy and engaging with our audience in new ways across multiple channels as the next era of Atari unfolds. We are leading a rebuilding exercise in a highly volatile industry, so at the same time we are also aware of the challenges that lay ahead.
Blant de nye plattformene Arari skal omfavne finner vi naturligvis iOS og Android, og de har allerede reintrodusert RollerCoaster Tycoon med RollerCoaster Tycoon 4 Mobile til disse formatene. Det understrekes imidelrtid at Atari også skal lage spill til tradisjonelle plattformer som PC ved siden av mobilspillene.