De økte kreftene til den nye konsollgenerasjonen fører med seg at verdens utviklere trenger mer tid på å lage høyoppløste teksturer og avanserte fysikksystemer. Derfor har blant annet Activision delt sine Call of Duty-team i tre, slik at de skal få tre år på seg til å forme hvert nye kapittel i den likevel årlige serien.
I lys av dette er det litt overraskende å høre at Capcom ikke følger trenden. I stedet går de faktisk i stikk motsatt retning.
Tidligere har nemlig det japanske selskapet gitt teamene deres to og et halvt år på å ferdigstille spill til hovedseriene deres, og nå skal dette reduserest til halvannent å:
- We have about 30 key developers and are able to deploy the required personnel at the required times as needed. This allows us to develop content with a small number of people while operating a number of lines at once. Ideally, we want to use a development period of 1.5 years as a rule for each team. Our goal is to make the development cycle even shorter, melder selskapet selv.
Med hovedserier mener de serier som Resident Evil, Devil May Cry, Dead Rising og Street Fighter, og den nye linja kan bety at vi vil se hyppigere lanseringer av spill i disse seriene. Alternativt vil de ha opphold i utviklingen mellom hvert nye spill, for å fokusere resursene på andre prosjekter...