Selv om det har vist seg at avtalen mellom Square Enix og Microsoft ikke varer evig, slik at actionspillet Rise of the Tomb Raider kan slippes til andre formater en Xbox One og Xbox 360 en gang i fremtiden, har begge parter fått mye kritikk for avgjørelsen.
Annonseringen av Xbox-eksklusiviteten kom også som en overraskelse, ettersom en stor andel av forgjengerens salg tilhører PC- og Playstation-plattformene. Nå har det imidlertid kommet frem hva som ligger til grunn for avtalen, og ikke overraskende handler det om penger.
På tross av nokså gode salgstall tjente nemlig ikke forgjengeren inn så mye penger som Square Enix hadde håpet på, og utviklingen var både langvarig og kostbar. Derfor var det nok veldig vanskelig å skulle takke nei da Microsoft tilbød å betale for utvikling og markedsføring.
I et intervju med Kotaku påpeker Xbox-sjef Phil Spencer at Microsoft ikke vil være direkte involvert i utviklingen av Rise of the Tomb Raider, men at de tar seg av deler av regningen. Dette er dessuten er taktikk de har brukt før, og en taktikk de kommer til å fortsette med:
- We will clearly spend money on marketing the game, there's no doubt about that. And we do that on games where we have very little to do with development, and with games that we fully develop. And we will definitely be spending money on developing the game - I want to make sure that it's as great as it can be, kommenterer Spencer.
Money talks. Også i spillbransjen...