Electronic Arts har lenge hatt et dårlig rykte i spillbransjen, og akkurat da ting begynte å bedre seg etter Origin-lanseringen (som førte til at EA-spillene forsvant fra Steam) lanserte de SimCity med nettkrav og et Battlefield 4 fullt av bugs. Nå hevder de imidlertid at de har blitt flinkere til å høre på hva fansen vil ha.
Nestsjef Andrew Wilson innrømmer at dette er et område der de ikke har gjort det så bra tidligere, og han tror det nye EA Access-programmet blir det første beviset på en ny holdning hos giganten:
- One of the things that we're learning as we make the digital transformation is that we don't need to guess what players want any more. For the longest time we had to guess, and the first opportunity to find out whether you got it right or not was when you saw the game on the shelf., kommenterer Wilson til Gameindustry International.
Han fortsetter:
- Now, we're getting better at listening. We haven't always been great listeners, but we're getting better, and what that's telling us is that people want choice. They want to be able to choose what's right for them at a given moment in time. There isn't a one-size-fits-all any longer. We've got to build a core platform, game engines and games that facilitate that, avslutter Wilson.
EA Access vil gi spillere tilgang på et stadig økende bibliotek av spill, mot et fast månedsbeløp. Microsoft har omfavnet ordningen til deres Xbox One, mens Sony ikke så poenget og takket nei til å ha tjenesten på Playstation 4.