- Selger spillet under 2 millioner, blir det ingen oppfølger

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2014-10-09

I dagens spillbransje koster storspillene enormt mye penger å produsere, og kravene til gode salgstall er naturligvis deretter. I et intervju med EventsHubs forklarer Street Fighter IV-skaperen Yoshinori Ono at Capcom har blitt veldig strenge på dette området de siste årene, og at de nå krever et salg på minst 2 millioner kopier før de i det hele tatt vurderer en oppfølger:

- We won't be releasing a new installment in the Darkstalkers series anytime soon. As we didn't manage to hit our sales targets for Darkstalkers Resurrection, kommenterer Ono.

Han fortsetter:

- At the end of the day, there are just some brick walls that a salaryman can never overcome. For instance, if a game doesn't sell over 2 million copies, then we'd have to put the brakes on any plans for a sequel. All that means is that we weren't capable enough. And all we can do after that is to reflect on the experience, take what we can learn from it, and try to apply those lessons on some other title, avslutter Ono.

Den strenge regelen til Capcom har både fordeler og ulemper. Eksempelvis slipper vi et fjerde spill i Lost Planet-serien (det forrige solgte under millionen) eller en oppfølger til Dragon's Dogma (1,3 millioner), men vi går også glipp av en oppfølger til det riktig så gode DMC Devil May Cry (1,6 millioner).

Burde Capcom ha litt mer skjønn for å tillate nisjetitler, eller er en slik regel den beste måten å presse kvaliteten opp på?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake