- Bransjen vil bort fra 60 bilder i sekundet som normen

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2014-10-09

Selv om mange gamere gjør et stort nummer ut av spill som kjører med 60 bilder i sekundet (eller eventuelt ikke gjør det) er ikke alle utviklere enige i hvor viktig dette er. Faktisk hevder brettdesigneren fra Assassin's Creed: Unity, Nicolas Guérin, at spillbransjen helst vil vekk fra tanken om at 60 FPS som standard.

Det kommer frem av et intervju med Guérin hos TechRadar der han sammenligner 60 bilder i sekundet med HFR-utgaven av Hobitten:

- At Ubisoft for a long time we wanted to push 60 fps. I don't think it was a good idea because you don't gain that much from 60 fps and it doesn't look like the real thing. It's a bit like The Hobbit movie, it looked really weird. And in other games it's the same, like the Rachet and Clank series. So I think collectively in the video game industry we're dropping that standard because it's hard to achieve, it's twice as hard as 30fps, and its not really that great in terms of rendering quality of the picture and the image, kommenterer Guérin.

Han får støtte fra kollega Alex Amancio, som er kreativ leder for samme spill. Han har i tillegg tilsvarende tanker om oppløsning:

- It's like when people start asking about resolution. Is it the number of the quality of the pixels that you want? If the game looks gorgeous, who cares about the number, legger Amancio til.

Uttalelsene kommer i kjølvannet av at Assassin's Creed: Unitys oppløsning og bildeoppdatering ble bekreftet til henholdsvis 900p og 30, og de bør derfor leses i lys av dette. Likevel kan det tenkes at de har et poeng. Er det få farlig at et spill som Unity, som tross alt ikke er et konkurransedrevet FPS-spill, ikke kjører med 60 bilder i sekundet?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake