Det finnes mange små komponenter som bygger opp en deathmatch i et Halo-spill, og en av de viktigste er hvordan spillerens figur reagerer på å bli beskutt. Tidligere har siktet hoppet noen knepp opp, og i Halo 4 valgte 343 Industries å forsterke denne effekten ("flinch"). Av balanseringsgrunner ble det også mulig å forbli innzoomet i siktet i stedet for at man mistet det når man ble truffet.
Nøyaktig hvordan det bør være blir diskutert blant Halo-spillere daglig, for det er jo helt klart en smakssak. 343 har imidlertid uttalt seg om hva deres planer er for Halo 5: Guardians. Slik det var da Bungie utviklet spillene vil man miste den innzoomede siktet, men flinch-effekten er helt borte. De som måtte ha merket flinch i betaen har faktisk blitt utsatt for en animasjonsfeil som utviklerne skal fikse innen spillet slippes neste høst.
"We're aware of a couple of reaction anims that are causing a slight flinch-like effect. It will be fixed post-beta," sier Josh Holmes fra 343 Industries på Twitter.