Da Dice og EA presenterte Mirror's Edge tilbake i 2008 fikk vi noe helt annerledes. Et actionspill i førsteperson som i svært liten grad handlet om å skyte, men heller om å flykte og manøvrerer seg gjennom stilrene og enestående vakre omgivelser ved hjelp av parkour-bevegelser.
Spillet fikk for det meste gode kritikker, selv om enkelte ikke helt falt for konseptet. Årsaken til denne skepsisen var i hovedsak frustrasjon knyttet til kontrolloppsettet, og av denne grunn melder EA at den etterlengtede oppfølgeren, Mirror's Edge 2, skal bli lettere å ha med å gjøre.
Dette uten å gå på bekostning av de unike elementene fansen av originalen forelsket seg i:
- We really want to continue doing that but removing a bit of the frustration that came with that in the first game. We're focusing on first-person combat this time around, to make sure we bring that experience into something that is really fun and accessible, forklarer EAs Karl-Magnus Troedsson til Eurogamer.
Videre kunne han forklare at teamet som jobber med Mirror's Edge er et mindre og mer kompakt team enn eksempelvis Battlefield-teamet, som til gjengjeld har fått konsentrerer seg ene og alene om Mirror's Edge 2 over lengre tid enn det som er normen hos EA.
Hvis vi er heldige skal Mirror's Edge slippes i løpet av året som nettopp har startet...