Derfor slippes spillene før de er ferdige

Tekst: Tor Erik Dahl
Publisert 2015-01-09

Driveclub, Halo: The Master Chief Collection og Assassin's Creed: Unity er bare noen av spillene fra i fjor som ble sluppet før de var ferdige. Spill som sannsynnligvis var flere måneder unna å bli ferdig utviklet. Gamasutra har forsøkt å komme til bunns i hvorfor det er slik at utviklere og utgivere stresser ut med uferdig kode og kaller det spill. Kanskje ikke så langt unna det vi alle trodde, men her har den tidligere Activision-produsenten Keith Fuller uttalt seg om saken:

"Developers rarely get to tell Marketing 'We can ship it now, we fixed all the bugs'. Rather, the marketing department will tell you when you're launching regardless of fixing bugs. If you want that arrangement to change, figure out how to sell millions of units without telling anyone your game exists." The last game I worked on as a studio dev was Call of Duty: Black Ops, and Activision's legal team would go into cardiac arrest if I shared with you how few months before launch that game was almost entirely unplayable. That's due to the pressure of annual franchise installments and the competitive landscape."

Hvilket spill skuffet deg mest når det kommer til bugs og hvor uferdig det var?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake