DICE Summit-konferansen i Las Vegas er tydeligvis en fin arena for refleksjon og ettertanke, og da Richard Hilleman fra EA entret scenen sammen med komiker Pete Holmes sa han seg hjertens enig i at alle spill egentlig burde ha så like kontrolloppsett som mulig.
Årsaken var at han synes selv EAs egne spill er for vriene å lære:
- Our games are actually still too hard to learn. The average player probably spends two hours to learn how to play the most basic game. And asking for two hours of somebody's time - most of our customers, between their normal family lives...to find two contiguous hours to concentrate on learning how to play a video game is a big ask, kommenterte Hilleman.
Målgruppen man retter seg mot er naturligvis viktig, men her i Gamereactor er vi slett ikke overbevist om at spill som er tilgjengelige eller lette å lære nødvendigvis er nøkkelen. Se bare hvor populære eksempelvis MOBA-spillene Dota 2 og League of Legends er. De færreste klarer å sette seg skikkelig inn i hvordan disse spillene fungerer på et kvarter.
Synes du dagens spill er for vanskelige å lære?