Virtual reality og agumented reality er i vinden som aldri før, med Oculus Rift, Project Morpheus, HTC Vive (i samarbeid med Valve), Google Glass og Microsoft Hololens i spissen.
Årsaken er at teknologien nå er god nok til å skape virkelig oppslukende opplevelser, og de fleste som har prøvd særlig VR-løsningene har latt seg imponere.
Samtidig er det en kjensgjerning at mange blir uvel av å prøve Virtual reality, og derfor jobber Valve med en løsning som skal redusere antall folk som blir dårlig av VR til ambisiøse null prosent.
Dette hevder imidlertid noen at ikke er mulig, hverken med dagens eller morgendagens teknologi.
Mer bestemt er det creative technical design lead hos Walt Disney Imagineering, Bei Yang, som har uttalt seg til Games Industry. Disney var veldig tidlig ute med VR-opplevelser i forbindelse med Disney Land og Disney World-fornøyelsesparkene, og utfra Yangs erfaring kan ikke problemet med at enkelte blir uvel av VR løses med teknologi alene:
- Let's fast forward a few years, maybe even a decade, to when we have perfect VR. Even when you have perfect VR, you can still get sick, kommenterer Yang.
Han anerkjenner at bedre teknologi kan fjerne problemet for mange, men samtidig er mennesker så komplekse at målsetning om at ingen skal bli syke er urealistisk på samme måte som at enkelte alltid vil føle seg dårlig etter å ha kjørt en ekte berg-og-dalbane.