Av og til kommer spillutviklere med uttalelser det ikke er så lett å forstå, og under Gamelab Mobile (en del av Mobile World Congress Barcelona) forrige uke kunne Peter Vesterbacka, altså en av mennene bak monstersuksessen Angry Birds fortelle at hjertebarnet til finske Rovio "er som Coca-Cola".
Det han mente med dette er ikke at de har en hemmelig ingrediens, men at Angry Birds har utviklet seg til å bli noe mer enn bare en serie med mobilspill. Det har blitt en verdenskjent merkevare.
Faktisk hevdet han at Angry Birds er blant de mest kjente merkevarene i verden for øyeblikket:
- We are the seventh best-known brand in the world. Coca-Cola has one billion daily users, and we want to reach that. Almost half of Angry Birds 2014 benefits came from toys, and that's the reason we at Rovio are focusing on building a brand. Compared to others we're pretty young; five years are nothing. It's a good start, but nothing more. Now we want to be the leading brand in China, America, Japan, kommenterte Vesterbacka i en paneldebatt.
Han hedre også Nintendo og Disney i debatten, og ytret ønske om etablere Angry Birds like godt som Mario og Mikke Mus. Hovedmålet er imidlertid å danke ut verdens største drikk på popularitet.