Epic Games-sjefen skeptisk til VR i hverdagen

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2015-03-23

Det hersker ingen tvil om at Virtual Reality har økt voldsomt i popularitet de siste årene, og stadig flere aktører annonserer nå sine egne VR-løsninger. I spissen har vi Oculus VR (Oculus Rift), Sony (Project Morpheus), Samsung (Samsung Gear VR) og HTC/Valve (HTC Vive), men spør man sjefen for Unreal Engine-studioet Epic Games, Mike Capps, bør man ikke stole blindt på at VR er fremtiden. I hvert fall ikke for alle og enhver i hverdagen.

Han stiller seg nemlig mer skeptisk til VR-teknologiens bruksområder av flere grunner. For det første tror han folk vil vegre seg for å ta på seg VR-briller stadig vekk ettersom folk flest synes selv 3D-briller til bruk med en 3D-TV er for mye styr:

- There's so little tolerance at the consumer level for that kind of an investment. And I think one of the things I'm most curious about - you look at 3DTV as a super easy to use technology that is really unfettered. Just a pair of polarized glasses and people didn't use it because it wasn't worth the trouble, kommenterer Capps.

VR-innlevelsen er såpass mye større enn hva 3D-TVen tilbyr at det kan veie opp for styret med tilretteleggingen, men dét hindrer ikke teknologien slik den er i dag i å gjøre mange uvel av opplevelsen. Derfor håper Capps de ulike VR-brillene ikke slippes kommersielt før de er helt klare:

- As Carmack (bransjeveteran John Carmack som nå jobber for Oculus VR red.anm.) said in his talk, 'We ship a bunch of these Gear VRs and have an 80 percent return rate and everyone's throwing up and then that's the end. It's done. No one's going to buy it next round.' So please, gosh, guys, don't screw it up. Take all the time you need., utdyper Capps.

Til slutt påpeker han at VR-briller tar deg vekk fra omgivelsene dine i mye større grad enn tradisjonell TV-titting eller spilling, og at dette kan være problematisk i mange tilfeller. Eksempelvis hvis man har ansvaret for barn:

- Just the fact that I could be using that in the room with my kids and my kids could be playing with their toys... I could be keeping an eye on them while I'm playing, like I do when I'm on an Xbox, like I do when I'm on my iPhone, but if I slap a headset on, I'm no longer dad. That's not allowed, right? So there's a huge number of use cases where people cannot afford to shut out the world even though it's a wonderful way to maximize your entertainment experience, avslutter Capps.

Hva tror du? Er VR fremtiden for alle og enhver, eller bare spesielt interesserte?

Fra venstre: HTC Vive, Oculus Rift og Project Morpheus

<bild></bild>

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake