Etter å ha sett Fallout 4 sitter vi igjen med delte meninger om grafikken her i redaksjonen. Spillet ser absolutt stemningsfullt ut, men det virker likevel ikke som noe stort sprang fra Bethesdas to tidligere spill, Fallout 3 og The Elder Scrolls V: Skyrim. Faktisk ser Fallout 4 ut til å bruke en oppusset versjon av utviklerens grafikkmotor som de brukte under forrige generasjon, nemlig Creation Engine.
Under en spørretime på E3 kunne regissør Todd Howard slå fast at grafikk er viktig for Bethesda, særlig når det handler om å få spillerne til å leve seg inn i verdenen de skaper:
"I think with each of our games, the graphics [are] always going to move along. Not just the graphics, but memory is important to us. How much memory it has. If we make a world that has, not just more details, but more dynamic details that we can keep track of and stream in and load quicker, all of that suspends your disbelief that this is a real world. The graphics matter, they do matter in suspending your disbelief."
Howard forklarer også at fargene var nødvendig for at spillet ikke skal virke deprimerende:
"Looking back at Fallout 3, there is a sameness to the environment. It can be, if you're playing the game for an eight-hour stretch, a little depressing."
Vi antar at det vil dukke opp flere videoer fra spillet i tiden fremover, og det er først i det ferdige produktet vi finner ut om grafikken hjelper eller hindrer spillopplevelsen. 10. november kommer fasiten, men det er i det minste godt å høre at utvikleren tenker i samme baner som spillerne.