- Lang utviklingstid betyr ikke alltid at spillet blir bedre

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2015-06-28

Etter inntoget til den nye konsollgenerasjonen har spillutvikling blitt mer tidkrevende, og utsettelser har blitt langt mer vanlig. Når det er sagt tror ikke Patrick Bach fra det svenske utviklerhuset Dice at lange utviklingsprosesser nødvendigvis fører til bedre spill, og at man ikke skal avfeie de positive sidene ved å ha en deadline å jobbe fram mot.

Til Gamespot kommenterer Bach følgende:

- I would like to argue that a longer dev cycle does not equal a better game. Our experience is that, if you have too long of a development cycle, you will actually start to slip behind the competition, because the idea you started with will begin to become old, forklarer Bach

Han fortsetter resonnementet med å påpeke at man ofte må legge ned hele prosjekter og starte dem på nytt med en mer moderne tvist dersom utviklingen pågår i mer enn tre år:

- Generally speaking, if you require more than three years to make a game, you need to reboot the project, avslutter Bach.

Vi er ikke sikre på om skaperne av eksempelvis Grand Theft Auto V er enige, men vi ser at ubegrenset tid med spillproduksjoner kan ha ulemper ved seg, ved siden av fordelene. Hva synes du?

For tiden jobber Dice med Star Wars Battlefront, som mange frykter ikke vil være klart til lanseringen 17. november (tet opptil den nye kinofilmen)...

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake