Playstation 4-spillet Horizon: Zero Dawn, fra Killzone-utvikleren Guerrilla Games, både overrasket og imponerte oss under E3-messen i midten av juni. En stor del av årsaken var spennende gameplay, men også grafikken bidro til at vi mistet munn og mæle.
Når konsollspill imponerer med grafikk er det imidlertid bare et spørsmål om tid før debatten om bildeoppdatering begynner, ettersom konsollversjonene av grafikktunge spill av og til falles under normen på minimum 30 bilder i sekundet. Dette er imidlertid ikke tilfelle for Horizon: Zero Dawn.
På spørsmål fra en fan på Twitter skriver nemlig spillregissør Mathijs de Jonge at 1080p-oppløsning og 30fps er målet deres, og at de skal sørge for at det ferdige produktet tilfredsstiller disse kravene.
Gameplay-demonstrasjonen under E3 bar ikke preg av dårlig bildeoppdatering, men det foreligger ingen garanti for at denne demoen gjenspeiler det ferdige produktet. Vi har vært borti skrekkeksempler før, på spill som ikke kjører på plattformen som blir oppgitt, men heller på en topptrimmet PC. Tidligere i år kom det også frem at storspillet The Witcher 3: Wild Hunt hadde blitt visuelt nedkalert, ettersom konsollene ikke taklet detaljrikdommen når hele den åpne verdenen var ferdig designet og implementert.
Når det er sagt er et løfte fortsatt et løfte...