I PC-versjonen av Tomb Raider fra 2013 oppførte håret til hovedperson Lara Croft seg mer realistisk enn noen gang før i et spill, takket være TressFX-teknologien til AMD. Denne teknologien ble tatt med videre til PS4- og XOne-versjonene av samme spill, og i oppfølgeren Rise of the Tomb Raider (som kun slippes til Xbox One og Xbox 360 i første omgang) er teknologien tatt enda et skritt videre.
Til Gamespot forklarer nemlig Game Director Brian Horton fra Crystal Dynamics at hårstråene nå vil bli påvirket av hverandre og danne realistiske mønstre:
- We definitely believe the hair technology we developed with AMD was a foundation for the way we believe hair will be rendered in the future video game graphics. And, as pioneers of this--there's not many people to look at for reference other than films--we have been pushing that technology to find ways to make it even better.
The hair is now in clusters, so the way hair naturally falls is that hair wants to be next to a adjacent hairs that create shapes. Now, the hair splines can follow these guide hairs and these formerly physics-grown hairs, so it feels a little bit more natural when it moves.
When she goes underwater, her hair will float and it's important. When it comes out of the water, it will feel heavier and feel more clumped and obviously look wet and darker.
Vi er spente på å se både Laras hår og resten av spillet, når Rise of the Tomb Raider ankommer den 10. november.