Molyneux-navnet er velkjent for erfarne spillentusiaster. I en årrekke jobbet den frittalende og filosofisk anlagte veteranen Peter Molyneux som sjefen for Microsoft-studioet Lionhead Studios, og han anses for å være skaperen av Fable-serien så vel som Populous, Black & White og Dungeon Keeper.
For et par år siden forlot han imidlertid Lionhead for å starte sitt eget studio kalt 22 Cans. Så langt har dette studioet vært forbundet med en del kontroverser.
For det første har studioet unnlatt å holde flere av løftene fra Kickstarter-aksjonen til Godus (en åndelig oppfølger til Populous) og Molyneux skapte overskrifter da prisen på innsiden av kuben i mobilspillet Curiosity: What's Inside the Cube viste seg å være rollen som Gud i nettopp Godus.
Spillet gikk ut på å kollektivt tappe på en diger kube for å skave av de digitale lagene frem til man nådde midten, og én heldig vinner stod igjen med det som Molyneux selv kalte en livsendrende premie. Ettersom Godus lar vente på seg har ikke livet til vinneren (som også skulle få deler av inntektene) endret seg så mye foreløpig, og Molyneux fikk som så mange ganger før kritikk for å ha brukt i overkant store ord om ideene sine.
I det hele tatt har 22 Cans vært rammet av endel problemer, og i et åpenhjertig intervju forklarer selskapets nye sjef, Simon Phillips, at Molyneux etterlot seg et skikkelig rot da han reiste seg fra lederstolen for å konsentrere seg om selve utviklingen. Faktisk retter han nokså krass kritikk mot kollegaen.
- All that stuff you've done wrong is quite easy stuff to fix and should have been done, and yes, you fucked up and should have done all this stuff, but we can sort that out. You need to get back into designing games. Don't try and do everything. Don't try and glue it all back together because it's just going to crumble down. You need to make games. That's what you enjoy. I quite like business. I'll do the business, forklarer Phillips til Eurogamer.
Det høres ut som han er på rett spor...