De moderne innslagene i Assassin's Creed-serien, der man spilte som Desmond Miles i nåtiden, fikk aldri noen høy stjerne blant fansen. De ville heller bruke tiden blant vakker arkitektur fra fortiden, og i de seneste spillene har scenene fra vår tidsalder blitt holdt til det absolutte minimum.
Nå skal dette imidlertid endres, men introduksjonen av høstens Assassin's Creed: Syndicate.
Det nye spillet foregår i seg selv langt nærmere den moderne verden enn tidligere (vi skal få utforske London under Vitoriatiden fra 1837 til 1901), og ved siden av dette markerer Syndicate starten på en fortelling satt til nåtiden:
- The Assassin's Creed series story is still going somewhere, absolutely. The overarching story is divided up into cycles. So we had what we called the Desmond cycle, which ended with AC3. Black Flag was the transition point between the Desmond cycle and the new cycle, kommenterer kreativ leder hos Ubisoft Quebec, Marc-Alexis Cote, til Gamespot.
Videre påpeker han at Syndicate er spillet der denne nye syklusen for alvor tar form, ved at hendelser i nåtiden veves inn i handlingen fra fortiden:
- Assassin's Creed 3 was the end of the Desmond cycle. And then we started up the new cycle, which I think will become much clearer with Assassin's Creed Syndicate, without spoiling it. I can't go into details about the present-day story, other than to say it is coming back, it is going to make sense for our players, and they're going to understand the conflict between the Assassins and the Templars.
La oss håpe scenen fra nåtiden blir mer spennende å spille denne gangen, da dette har vært mye av problemet tidligere. Det var rett og slett morsommere å utforske historiske perioder gjennom animus-maskinen enn å rote rundt i vår egen tid.