Bransjeanalytikerne Interbrand har undersøkt, gransket og analysert foretningsverden, og de har nå publisert en liste med de 100 selskapene som de anser for å være verdens mest verdifulle varemerker.
For første gang siden 2001 er ikke Nintendo på listen deres, mens Sony ligger på plass nummer 58. Grunnen til dette skal være Nintendos manglende evne til å tilpasse seg endringene i både spillverden og spillkjøpernes liv. Ikke overraskende ligger Apple på førsteplass.
Her er topp 20:
(1) Apple
(2) Google
(3) Coca-Cola
(4) Microsoft
(5) IBM
(6) Toyota
(7) Samsung
(8) GE
(9) McDonalds
(10) Amazon
(11) BMW
(12) Mercedes
(13) Disney
(14) Intel
(15) Cisco
(16) Oracle
(17) Nike
(18) HP
(19) Honda
(20) Louis Vuitton
Interbrand's list aims to identify the 100 most valuable global brands by looking at a number of factors, including:
• The financial performance of the branded products and services
• The role the brand plays in influencing customer choice
• The strength the brand has to command a premium price or secure earnings for the company