Ønsket mindre vold i Goldeneye 007 til N64

Tekst: Tor Erik Dahl
Publisert 2015-10-27

Da Goldeneye 007 ble sluppet til Nintendo 64 ble det en kanonsuksess. Rares fryktelig populære James Bond-spill solgte hele åtte millioner eksemplarer, og ble hyllet av en nærmest unison spillverden. Goldeneye 007 var dessuten spillet som introduserte førstepersons skytespill på konsoll, men det kunne ha blitt en annerledes spilltittel hvis Nintendo hadde fått mer å si under utviklingen.

Under Game City Festival i Nottingham har spillets regissør, Martin Hollis, fortalt om utviklingsprosessen, og samtidig delt litt informasjon om samarbeidet mellom Rare og Nintendo.

Han fortalt at Nintendo-profilen Shigeru Miyamoto var bekymret for mengden vold i spillet. Miyamoto foreslo at spilleren fikk besøke et sykehus for å hilse på alle man hadde møtt underveis etter at spillet var gjennomført.

Rare valgte som du vet ikke å lytte til forslaget, og i stedet fortsatte de utviklingen av det som endte opp som et av de største actionspillene gjennom tidene.

<bild></bild>

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake