Fremfor å pumpe ut mange egenproduserte spill har Sony den siste tiden satset tungt på tredjepartstitler. At Playstation 4 har såpass stort overtak på Xbox One slagsmessig er naturligvis en fordel, men ikke desto mindre har Sony investert mye i tidseksklusive avtale knyttet til spill som Call of Duty: Black Ops 3, Star Wars Battlefront og før det Destiny.
Mange spillere er skeptiske til denne utviklingen, da de heller ser at de store selskapene bruker pengene på å øke antal utgitte spill totalt sett, men for Sonys del har strategien tydeligvis vært lukrativ. De melder nemlig at de ønsker å fortsette i samme spor i 2016.
Samtidig påpeker europasjef Jim Ryan at førstepartsspillene ikke fosvinner, de heller:
- We are going to be strong with games that we have developed and we will publish, but third-party partnerships will continue to be important to us. The days of a platform holder working in isolation are long-gone. It is a connected ecosystem and relationships with publishers operate on many levels - they will certainly continue to be really important in 2016, forklarer Ryan til MCV.
Hvilke eksterne spill de ønsker å kjøpe seg inn i til neste år, er imidlertid fortsatt uvisst. Burde de heller bruke pengene på flere egne spill, eller holder det med Uncharted 4: A Thief's End?