The Surge tar lærdom av Lords of the Fallen

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2015-12-17

Deck13s Lords of the Fallen er det mange vil betrakte som et godt spill. Hadde det ikke vært for de åpenbare sammenlikningene med Souls-serien hadde muligens spillet blitt rost opp i skyene også. Da er det kanskje ikke så rart at mange ble interesserte da studioet annonserte sitt neste spill, The Surge.

Den gang fikk vi kunne litt informasjon om historien og grunnleggende elementer i spillet. Nå har vi endelig fått litt mer utdypende informasjon.

Som de nevnte i annonseringen, vil historien finne sted på en alternativ versjon av jorden hvor de største bedriftene og roboter må jobbe knallhardt for å holde den skjøre klimaet i sjakk. Jan Klose, CEO og Creative Director hos studioet, sier at dette er deres verste tanker om hva som vil skje om samfunnsutviklingen fortsetter slik som den gjør. Er virkelig jordklodens velferd bedriftenes eneste ønske, eller ligger det noe mer bak?

At spillet finner sted i fremtiden lar dem være mer fantasifulle hva kampsystemet angår i forhold til Lords of the Fallen. I LotF måtte man også tenke taktisk, men i The Surge kan man i tillegg oppgradere exo-skjelettet man bruker for å tilpasse karakteren til sin spillestil. Hørt det før de siste årene?

Det som skiller The Surge fra typiske exo-skjelettspill er blant annet at fokus ligger i nærkamper. Strever du med en bestemt fiende? Ta en Dead Space da vel, og kutt av en kroppsdel. Oppgraderingssystemet fungerer også litt annerledes. Hvor spill som Call of Duty og Crysis lar drakten plutselig få ekstra egenskaper må du endre på utseendet til drakten for å endre funksjonene i The Surge. For eksempel må du finne og implementere ekstra deler for å tåle mer skade.

Som tilfellet også er med Lords of the Fallen vil spillet være utfordrende. Du vil visstnok måtte lære deg hvor fiendene dine har svakheter, og utnytte disse ved å fokusere angrepene mot det området. Strever du med at våpenet fienden bruker gjør mye skade? Kutt det av da vel. Eller så kan du selvsagt nøye deg med å fokusere på det nærmest alltid sårbare hodepartiet.

I motsetning til LotF vil vi denne gangen få mer opplæring før det virkelig gyver løs. Dette vil skje gradvis gjennom spillet slik at de fleste vet hva karakteren kan gjøre.

De avslutter med å si at de nå har mer kunnskap om de ulike plattformene, og derfor vil kunne luke ut mange av de tekniske problemene Lords of the Fallen strevde med.

Det skal i alle fall bli spennende å se om de klarer å leve opp til alt de sier, men blandingen av Lords of the Fallen, Crysis, Dead Space og dyp historie virker i utgangspunktet interresant for mange av oss. Hva med deg?

<bild></bild>

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake