Når selskapet har navnet Super Data Research er det kanskje på sin plass å være selvsikre, og i sine siste virtual reality-spådommer sparer ikke det New York-baserte analysebyrået på kruttet. De hevder nemlig at folk vil bruke 5,1 milliarder dollar på VR-utstyr i 2016, noe som tilsvarer omlag 45 milliarder kroner.
Det er uklart om de snakker om globale tall eller kun det amerikanske markedet, men det er uansett et oppsiktsvekkende høyt beløp. Når det er sagt inkluderer estimatet alle mulige VR-plattformer, deriblant billigere varianter som Google Cardboard, som er myntet på mobile enheter.
Faktisk spår selskapet at det er gjennom slike enheter brorparten av inntektene vil komme, ettersom mer sofistikerte enheter som Oculus Rift vil være for dyre investeringer for folk som fortsatt ikke er helt sikre på hva VR kan tilby:
- Consumers will spend approximately $5.1 billion on VR hardware and software in 2016, according to market-intelligence firm SuperData. That'll lead to an install of around 56 million across all devices — but only if you include cheap VR holsters like Google Cardboard. SuperData believes that those kinds of flimsy holders will make up the bulk of spending on VR, since the general consumer isn't planning to invest hundreds of dollars into one of the more premium head-mounted displays, skriver Venture Beat.
Videre spekuleres det i om folk flest vil være villige til å betale noe særlig mer enn 300 dollar for VR-utstyr (Oculus Rift lanseres med en prislapp på det dobbelte), og om aktørene burde satse på å selge enhetene med tap innledningsvis. Dette vil være den eneste måten å sikre seg en majoritet av brukerbasen, under innkjørinsperioden der VR finner sin plas i bevisstheten til befolkningen.