Activision Blizzard er ikke akkurat noen lettvekter i spillbransjen, og i dag ble oppkjøpet av mobilspillgiganten King ferdigstilt. Det betyr at Activision nå eier en av de aller største aktørene blant mobilspill, da King kan sidestilles med tungvektere som Zynga og Rovio.
King er best kjent for Candy Crush-spillene og prisen Activision måtte bla med for å sikre oppkjøpet var på hele 5,9 milliarder dollar (over 50 milliarder kroner). Til sammenligning betalte Disney 4 milliarder for Star Wars-rettighetene.
Dette sier sitt om betydningen til oppkjøpet, og Activision-sjef Bobby Kotick virker å være fornøyd med å ha utbygget imperiet sitt på tross av den spinville prislappen:
- We now reach over 500 million users across almost every country, making us the largest game network in the world. We see great opportunities to create new ways for audiences to experience their favorite franchises, from Candy Crush to World of Warcraft to Call of Duty and more, across mobile devices, consoles and personal computers, kommenterer Kotick om oppkjøpet.
Selv om Activision nå eier King skal selskapet fortsatt driftes uavhengig, under ledelse av eksisterende sjef Riccardo Zacconi.