- DLC kan være skadelig for multiplayer

Tekst: Tor Erik Dahl
Publisert 2016-02-26

Kartpakker og andre former for nedlastbart innhold med en prislapp kan være skadelig for multiplayer, mener Microsofts Larry "Major Nelson" Hryb. Han mener at det lett kan føre til splittelse i communityet, noe som er dumt for både spillerne og spillet.

I en samtale med Gamespot trekker han frem 343 Industries og deres Halo 5: Guardians som en eksempel på hvordan det bør gjøres. Her blir alt sluppet gratis til alle som har kjøpt spillet.

"DLC passes can be really dangerous when it comes to multiplayer, because what happens is it fractures the community. You have the maps, I don't have the maps, I didn't buy that map but you bought that map, so when we all get together, 'Oh, you couldn't play the map.'"

"So what 343 has done, which I think is rather brilliant, is that everybody gets the maps. But they're going to make things up with the [microtransaction] Req packs. That's how they're having some additional revenue, I assume, on the side. It's such a great way to execute it and keep the fans together."

For ikke mange dager siden kunne utvikler 343 Industries bekrefte at de har tjent over ti millioner kroner på disse mikrotransaksjonene, så strategien ser ut til å fungere. Det er naturligvis lett å se at dette er Microsoft som skryter av seg selv og sine, men det er likevel et godt poeng. Er du ikke enig?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake