Cryengine V annonsert

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2016-03-16

Crytek har benyttet årets GDC-konferanse til å vise frem den neste utgaven av deres kritikerroste og velbrukte spillmotor Cryengine. Den nye versjonen er den femte i rekken, og navnet er derfor Cryengine V.

En ekstra god nyhet for alle som vil lage spill er at Crytek lar utviklerne selv bestemme hvor mye de skal betale for å bruke motoren, noe som vil komme mindre utviklere med begrensede midler til gode. Samtidig vil alle få glede av at motoren ikke overraskende beskrives som "the most accessible, powerful, and feature-filled version of the all-in-one development solution to date".

Sammen med annonseringen løftet de sløret for Cryengine Marketplace, som vil by på en lang rekke "assets" utviklere kan inkorporere i prosjektene sine. Denne markedsplassen vil også innholde tusenvis av gjenstander bygget opp av Cryengine-brukerne, samt "other trusted vendors".

Nøkkelfunksjonene beskrives med følgende liste:

• C# Enabled: A new API that allows developers who know C# to start scripting in CRYENGINE V right away.
• Reworked Low Overhead Renderer: Significantly increases the performance of today's hardware in graphically intensive applications.
• DirectX 12 support: Utilize the latest branch of DirectX to take greater control of hardware resources.
• Advanced Volumetric Cloud System: Optimized for VR to give clouds full 3D spatial rendering for higher quality with minimal performance hit.
New particle system: Create stunning real-time fluid effects, handled almost entirely on the GPU.
• A new launcher and UI: Navigate CRYENGINE more intuitively thanks to a streamlined UI which includes realigned features and new icon groupings.
• FMOD Studio support: Allowing greater flexibility in audio middleware selection.
• CRYENGINE Answers: A dedicated channel where the CRYENGINE community can share questions and answers.

Les mer om motoren hos Crytek.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake