I går skrev vi om hvordan CoD-fansen aksjonerer mot Call of Duty: Infinite Warfare. Nå har Activision svart på kritikken.
Under et finansmøte i går ble Eric Hirshberg, Activisions CEO, spurt om å dele sine tanker om saken. Han fryktet ikke akkurat for seriens fremtid:
"For det første må man bare elske spillernes lidenskap. Dette er en industri ulik alle andre, og en tilhengerskare som ingen andre. Vi elsker at tilhengerne våre behandler denne franchisen som om det er sin egen, og har så sterke synspunkter om den. Det er bare ikke mange underholdnings-franchiser på jorden som kan skape en slik type lidenskap som Call of Duty kan, og det er en bra ting.
For det andre vet vi selvsagt at det er mange i communityet vårt som er nostalgiske for "støvler på bakken"-gameplayet, og det er derfor vi lagde Modern Warfare Remastered.
Men vi har også millioner i communityet vårt som vil ha nye og innoverende opplevelser i spillet dette året, og Infinite Warfare vil levere det. Den gode nyheten er at vi i år fant en mulighet til å levere begge i en pakke, samtidig som vi holder communityet samlet.
Samtidig som vi selvsagt ser de lidenskapelige meningene online, ser vi også på andre målinger, og faktum er at det er veldig tidlig, forhåndsbestillinger har startet veldig bra, antallet som har sett avsløringstraileren som du refererer til har gått opp, og antall likes per titt på avsløringstraileren til Infinite Warfare er det høyeste vi har sett noen gang."
Så minner han oss på at vi har sett denne reaksjonen mot andre Call of Duty-spill før.
"Vi har sett dette i franchisen før: avsløringstraileren til Black Ops II, som for første gang tok franchisen til fremtiden for første gang, hadde det største antallet dislikes av alle avsløringstrailere vi noen gang hadde skapt på det tidspunktet. Det endte selvsagt opp med å bli vårt mest suksessfulle spill noen sinne.
Og akkurat nå har franchisen aldri vært sterkere: vi har flere spillere i Black Ops III, et spill som finner sted i fremtiden med boost-hopp og fiktive våpen og alt det andre, enn andre spill i vår historie.
Så det vi vet helt sikkert er at om vi alltid gjorde det som funket før, og aldri tok kreative risikoer,ville vi ikke hatt en franchise. Dagen vi bør bekymre oss er dagen vi stopper å prøve nye ting."
Hirshberg sier altså at folk ikke er misfornøyde med traileren, og at spillene skal selges samlet slik at alle får det de vil ha. I tillegg sier han at misnøye ville vært det beste, for historien viser at de selger mest av spillene folk ikke vil ha.
Henger du med på logikken?