Det er vel få som har glemt hvor forferdelig lanseringen til Battlefield 4 var i 2013. Spillet skulle bare følge opp den enorme suksessen til Battlefield 3, men endte i stedet opp som et skoleeksempel på hvordan man ikke slipper et online-skytespill.
Siden den gang har Dice svart flere ganger på "om de har lært" av fadesen, og nå som Battlefield 1 er annonsert dukket spørsmålet opp på nytt. For de som skulle være i tvil: Ja, de har lært. Dette viste de sist med med Star Wars Battlefront, og de har visst ingen planer om å gå tilbake til gamle synder med deres neste spill.
Det er i et intervju med Gamesbeat at den Dice-ansatte Daniel Berlin får spørsmål om hvordan de skal unngå en lignende fiasko som for tre år siden at han sier:
"We know [Battlefield 4] was a difficult launch. We've been working on this for a long time. We released Battlefront, which did really well. We're pushing an open beta to ensure stability. We've taken a lot of learnings from that experience, and we feel like we succeeded with Battlefront. We'll take everything we learned there and apply it to Battlefield 1 as well."
Det er nesten nærmere en regel enn et unntak at online-spill sliter litt i begynnelsen etter lansering, men vi har begynt å skjønne at det kan være smart å vente litt med innkjøp av slike spill frem til utviklerne har oppdatert og fikset feilene.
Takk, Venturebeat.