De foregående Mass Effect-spillene har vært bygget på en todelt moralsystem. Hvis du tok uselviske og heltemodige valg ble du belønnet med blå Paragon-poeng, mens onde valg resulterte i røde Renegade-poeng. Hvordan du lå på skalaen påvikert så både omdømmet og egenskapene dine, ja til og med utseendet ditt hvis du gikk for langt én vei.
Men nok om dét, for det neste spillet i serien, altså Mass Effect: Andromeda, dropper faktisk hele dette systemet. I tråd med å være starten på en ny og uavhengig trilogi, har utviklerne hos Bioware heller valgt å forme en ny løsning. Denne nye løsningen skal være mindre svart-hvitt enn tidligere:
- I think in general, with all this sophistication of games or engaging in any kind of entertainment right now, [gamers are] looking for more of those shades of grey. While the old good vs bad system was a core part of who Shepard was, I think now we're moving away from that."
We've been looking for other ways to engage more of those shades of grey; less about it being obviously being right or wrong and more about giving people a sense of choice., kommenterer kreativ leder Mac Walters.
Er de lurt å forme et mer nyansert system, eller burde Bioware holdt seg til den kjente og velprøvde?
Takk, Destructoid