Lover smertefri prosess for utvikling til både Xbox One og Scoprio parallelt

Tekst: Morten Bækkelund
Publisert 2016-06-28

Etter at Microsoft og Sony bekreftet at kraftigere utgaver av konsollene deres er på vei (henholdsvis Project Scorpio og PS4 Neo) har enkelte uttrykt bekymring for hva dette vil bety for de eksisterende konsollene. Bekymringen er at de nåværende modellene vil bli etterlatt i skyggen av verdens utviklere etter hvert som de kraftigere modellene tar over markedsandeler.

Denne bekymringen deler imidlertid ikke Microsoft, som lover at utviklerne vil få et såre enkelt rammeverk å forholde seg til, som skal gjøre det smertefritt og enkelt å tilpasse spillene så de fungerer godt både til Scropio og den originale Xbox One.

Samtidig bekrefter Head of Xbox Operations, Dave McCarthy, at utviklere vil kunne slippe spill til bare ett av formatene dersom de ønsker det, selv om det motsatte har blitt indikert tidligere. Med andre ord vil utviklere kunne velge bort den opprinnelige Xbox One-konsollen til fordel for Project Scorpio alene, og et slik scenario må jo kunne kalles uheldig for spillere som sitter på den gamle konsollen.

Samtidig må Project Scorpio ta igjen den original konsollen salgsmessig før dette blir økonomisk lønnsomt for utviklerne, så det er en eventuell problemstilling som først blir aktuell om flere år.

Project Scorpio vil være en kraftig forbedring over den opprinnelige Xbox One-konsollen. Når det gjelder PS4 Neo har vi ikke fått vite detaljene ennå, men rapportene tyder på at det er snakk om en mindre omfattende oppussing av ytelsen fra Sonys side. Til gjengjeld skal PS4 Neo angivelig slippes i år allerede, mens Scorpio først ankommer på høsten i 2017.

For å gjøre ting ekstra forvirrende har Microsoft også annonsert Xbox One S, som kommer denne høsten. S-modellen er mindre, men har ikke bedre ytelse.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake