I gigantsuksessen Pokémon Go kan man besøke såkalte Pokéstops og Gyms for å henholdsvis sanke inn godsaker til spillet eller å konkurrere med figurene sine. Ettersom spillet går ut på å finne Pokémons ute i den virkelige verden er dette noe bedrifter nyter godt av dersom de tilfledigvis ligger i nærheten av steder spillerne oppsøker.
Mange bedrifter har allerede skaffet seg spillet for å legge ut såkalte "lures" i nærheten av lokalene deres. Disse fellene tiltrekker seg Pokémon-figurer, som igjen tiltrekker seg spillere. Mens de uansett er der kjøper de seg kanskje en kaffe eller liknende, og vipps er det mye penger å hente for de som driver forretningen.
Nå kan det imildertid se ut som slike lures bare er begynnelsen, da utvikler Niantic Labs er åpne for å la bedrifter kjøpe seg til å bli et Pokéstop. Det forklarer spillregissør John Hanke til The New York Times.
Det hører også til at selskapets tidligere spill Ingress, som er bygget på det samme prinsippet som Pokémon Go, allerede har en slik orning på plass. Dessuten har Nintendo og The Pokemon Company samarbeidet med fastfood-kjeden McDonalds ved flere anledninger, så det skal bli spennende å se hva fremtiden bringer.
Å besøke kjente landemerker og severdigheter er én ting. Å flokke til Starbucks er noe helt annet.