Det hersker ikke lenger noen tvil om at digitalt spillsalg er iferd med å ta over bransjen. Likevel er vi noe overrasket over hvor stor andel av salget til Ubisoft fra forrige kvartal som faktisk tilskrives digitalt distribuerte, altså nedlastede, utgaver av spillene. Denne andelen ligger nemlig på hele 75 prosent.
Mer bestemt var 75,3 prosent av de solgte spillene digitale, noe Ubisoft-sjef Yves Guillemot er godt fornøyd med. Det hører nemlig til historien at salget for første kvartal i finansåret 2016 (april-juni) lå over forvetningene, og spill som The Division, Rainbow Six Siege og Hungry Shark World (faktisk) trekkes frem som de største bidragsyterne:
- Our solid figures for the first quarter of 2016-17 have confirmed the excellent digital trends and demonstrate we are successfully executing our strategic plan. Player engagement levels reached record highs during the period, fueled by the success of The Division, Rainbow Six Siege and Hungry Shark World. MAUs [2] were up 53% year on year, driving digital revenue to a record weighting of 75% of overall sales. Also during the period, our new line-up of games was very well received at E3, with our portfolio of titles - notably For Honor, Ghost Recon Wildlands, Just Dance 2017, South Park The Fractured But Whole, Steep and Watch_Dogs 2 - lauded for its quality and diversity and confirming its strong potential, skriver Guillemot i en pressemelding.
Når det gjelder fordelingen av salg over plattformene ser tallene slik ut: PS4 (31%), PC (26%), Xbox One (23%), Others (mobil osv.) (12%), Xbox 360 (3%), PS3 (3%), Wii & Wii U (2%).