Se No Man's Sky sin enorme oppdateringsliste

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2016-08-08

Den siste tiden har det vært mye snakk om hvordan enkelte har fått fingrene i No Man's Sky før den offisielle lanseringen, og at spillet "kun" varer i 30 timer. Sean Murray måtte til slutt komme med en uttalelse hvor han sa at utgaven disse spillerene nå har er langt fra ferdig, og at vi vil måtte laste ned en stor oppdatering første gang vi starter spillet. Denne skal etter sigende by på veldig mye nytt og fikse enkelte problemer. Han spøkte ikke.

Nå har Hello Games nemlig offentliggjort noe av det som finnes i den enorme oppdateringen:

De tre veiene: Det er nå noen nye, unike "veier" du kan følge gjennom spillet. Du må starte spillet med en ny lagringsfil etter å ha lastet ned oppdateringen siden valg du tar i starten får betydelige følger for hva du ser senere i spillet og opplevelsen generelt.

Universet: Skapelsesalgoritmen er nå endret. Planeter har flyttet seg, miljøer har endret biomer og galakser har skiftet form. Alt dette skal skape en bedre variasjon, og galaksene er nå opptil 10 ganger større.

Planeter: Døde måner, lav atmosfære og ekstremt hasardiøse planeter er lagt til. Blant annet kan man nå møte på snø- og sand-stormer.

Variasjon: Skapninger er nå mer varierte når det kommer
økologi og flokktetthet på planetene.

Atmosfære: Et nytt atmosfæresystem gjør at både verdensrommet, nettene (altså motsatte av dag, ikke det man fanger fisk med), og skyene om dagen er nå 4 ganger så varierte. Lysbrytningen er også forbedret slik at for eksempel solnedgangene blir mer intense.

Planetenes rotasjon: Testspillerene har slitt med å tilpasse seg dette systemet så effektene av det har blitt redusert.

Skapelsen av terreng: Nå finnes det huler som er opptil 128 meter lange og geometriske merkverdigheter. Erosjon under vann gjør nå havbunnen mer interessant.

Romstasjoner: Arkitekturen innendørs er nå mer variert, mye takket være at de har lagt til barer, bytterom og drivhusområder.

Skipsvariasjon: Hvert stjernesystem byr nå på mer varierte skip som kan kjøpes. Lasterom og teknologi er nå mer variert, og hvert skip har nå flere unike egenskaper.

Inventar: Skipene kan nå bære 5 ganger så mange ressurser pr. del, mens drakten din kan nå bære 2,5 ganger mer pr. del. Dette er gjort for å øke spillerenes lyst til å utforske, og gir mer frihet i starten av spillet. Størrelsen kommer nok til å økes enda mer i en fremtidig oppdatering slik at spillerene oppmuntres til å bytte mer mot slutten av spillet.

Bytting: Byttesystemet er nå dypere. Hvert stjernesystem og hver planet har egne behov basert på den galaktiske økonomien. Å observere disse er nøkkelen for suksess. Hello Games jobber fortsatt med å tilpasse dette til hvordan alle spiller, men alle bytteverdier har blitt rebalansert over hele galaksen. En rekke ting spillere utnyttet i for stor grad er nå fjernet.

Spising: Skapninger har nå ulike dietter, basert på planet og klima. Å mate dem riktig vil gi ulike resultater avhengi av art. Murray nevner blant annet at de vil kunne grave for deg, beskytte deg, bli kjæledyr, varsle deg om sjeldne gjenstander eller ha verdifulle ressurser i bæsjen sin...

Overlevelse: Å lade opp beskyttelsesdrakten sin krever sjeldne ressurser, noe som gjør "shielding shards" nyttige igjen. Fare-beskyttelse og draktoppgraderinger er nå lagt til, noe som kommer godt med mot dødelige væsker, stormer og liknende.

Grafikk: Lys- og tekstur-oppløsningen har blitt forbedret, mens skyggekvaliteten er doblet. Samtidig har de redusert pop-in og enkelte feil i skyggeleggingen. Ting lastes nå dobbelt så raskt inn i spillet, men planeter med enorme vannområder vil fortsatt være fokus i neste oppdatering.

Bedre balansering: Flere hundre oppgraderinger har endret styrke (særlig exo-drakten og skipet, men også våpen), men det har også blitt lagt til nye.

Kampsystemet: Auto-siktet og våpensiktet generelt har blitt gjort om helt slik at det føles mykere generelt, men mer fast når du faktisk trenger det. Sentinels varsler nå hverandre om du ikke uskadeliggjør dem raskt nok. Intelligensen til Quad og Walker er nå mer utfordrende.

Romkamper: Avanserte teknikker er lagt til. Blant annet har man nå bremsedrifting og kritiske treff. Dusøroppdrag og større kamper vil nå forekomme. Du vil møte pirater oftere, og vil bli vanskeligere om du har god last.

Exploits: De har blant annet fjernet en exploit som ga uendelig med "warp cell"-er og en som lot deg tjene ekstremt mye på å selge sjeldne ting.

Stabilitet: Bygninger på superstore planeter har nå grunnmurer slikt at sjansen for "clipping" er mye mindre, og flere andre sjeldne kræsjproblemer er fikset.

Nettverket: Man kan nå skanne stjernesystemer andre spillere har funnet på det galaktiske kartet, noe som øker sjansen for å møte andre. Stjernesystemer andre spillere har funnet vil nå vises på kartet ditt.

Skipskanning: Før var det kun mulig å skanne mens man var til fots, men nå kan dette også gjøres mens man flyr. Bygninger lastes nå tidligere inn i spillet, og vil vises på skipets skanner.

Manuset: "The Atlas Path" har blitt omskrevet av James Swallow (blant annet kjent for Deus Ex) og Sean Murray. Dette skal tydeliggjøre temaet om frihet for spilleren i den delen av spillet på en bedre måte. Enkelte tekster i starten har blitt skrevet slik at det gis rom for ulike slutter.

Som om det ikke var nok har de også startet med utviklingen av den neste oppdateringen. Den vil blant annet la oss bygge baser, og eie enorme romlasteskip. Grafikken vil også forbedres med "temporal AA" og en ny "cloud renderng"-teknologi Murray skal ha skapt.

Det er uten tvil en ganske lang liste som virker imponerende på papiret. Forhåpentligvis vil denne oppdateringen gjøre at spillet lever opp til hver enkelts forventninger når det slippes på tirsdag.

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake