Spillmediet har vært gjennom en hard kamp for å bli allment respektert som kulturutrykk, og fremdeles den dag i dag strides forskerne om hvilken innvirkning dataspill har på den menneskelige psyke.
Mange liker fremdeles å gi spill skylden for alt mellom himmel og jord, men nå peker i det miste en rapport fra australske RMIT University i Melbourne i retning av særdeles positive effekter ved spilling. Resultatet fra en undersøkelse der hele 12 000 personer deltok er nemlig at folk som spiller online forbedrer sine akademiske prestasjoner på skolen. Mer bestemt gjorde de som jevnlig spiller online-spill det konsekvent bedre i fag som matematikk, lesning og vitenskap.
Økonom Aberto Posso fra RMIT har følgende kommentar til undersøkelsen:
- When you play online games you're solving puzzles to move to the next level and that involves using some of the general knowledge and skills in maths, reading and science that you've been taught during the day. Teachers should consider incorporating popular video games into teaching - so long as they're not violent ones.
I motsatt ende av skalaen finner man folk som bruker Facebook eller chatteprogrammer daglig, som scoret 20 poeng dårligere i undersøkelsen.
Hvis valget står mellom spill og Facebook er det derfor ikke noe å lure på, men hva skjer hvis du gjør begge deler?