Hello Games sitt No Man's Sky har virkelig vært et hett tema på nettforum verden over denne måneden. Det hele startet da noen få eksemplarer lekket før lansering. Så, etter at spillet ble offisielt lansert, begynte mange å melde om en rekke bugs og tekniske problemer. Etter noen oppdateringer ble disse bekymringene dempet litt, men da dukket spørsmålene om spillet leverte alt det hadde lovet opp. Da Reddit-brukere satte hodene sine sammen for å lage en liste over brutte løfter viste det seg at det i alle fall var en del ting Hello Games hadde vært litt for upresise om. Dette skapte en storm av klager, og mange gikk så langt som å kreve pengene sine tilbake. Det viste seg dog raskt at ikke alle butikker var villige til dette i starten, men nå har de tydeligvis lettet litt på kravene.
• No Man's Sky mister 91 prosent av spillerne på ti dager
Nå har det nemlig dukket opp en del tråder på Reddit- og Neogaf-forumet hvor spillere kan melde at butikker som Amazon, Steam, og Playstation Network nå er villige til å gjøre om handelen. Mange som har klaget på "tekniske feil" har fått tilbake pengene, selv etter å ha brukt 88 timer i spillet.
At Amazon og Steam er villige til å gjøre om kjøpet kommer kanskje ikke som en overraskelse siden begge de skriver i betingelsene at de er villige til å gjøre unntak i enkelte saker. At Sony er villig til å gjøre det kommer nok som en større overraskelse siden deres betingelser er klare: "Du kan avbryte kjøp av digitalt innhold i løpet av 14 dager etter transaksjonsdatoen, forutsatt at du ikke har begynt nedlastingen eller streamingen av innholdet." Nå kan det altså virke som om også de er villige til å se vekk fra dette i enkelte tilfeller. Dette gjelder ikke alle, men en god del melder gode nyheter i forumtrådene.
• Spillerne raser over slutten i No Man's Sky
Nå gjenstår det å se hvor mange som utnytter at Sony letter på kravene. Planlegger du å kjøpe det nå, for så å bare søke om pengene tilbake ber vi deg lese forbrukerkjøpslovens § 16 tredje ledd: "Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet."