The Division endres betraktelig

Tekst: Eirik Hyldbakk Furu
Publisert 2016-09-16

Vi visste allerede at den kommende 1.4-oppdateringen til The Division vil endre spillet ganske kraftig, og nå har Ubisoft gitt oss noen av detaljene.

De har innsett at det er fire store problemer i spillet:

• Fiender som har høy level er for vanskelige. De spiser kuler til middag, samtidig som kulene deres gjør deg til sveitserost.

• Forskjellen på spillere av samme nivå som er utstyrt med min / maks utstyr er for stor.

• Progresjonssystemet føles unaturlig.

• Loot-systemet er for dårlig.

Dette har de tenkt å endre ved å endre hvordan Gear Score regnes ut, samt implementere noe de kaller "World Tier".

Maks Gear Score vil nå bli 229. Når du bruker utstyr som har en Gear Scores på 163, 182, 204 og 229 vil nå du de respektive "milepælene" i progresjonen din.

Gear Sets vil også ha samme Gear Score som vanlige High End-gjenstander (163, 182, 204 og 229). Dette gir en klarere indikasjon på hvordan karakteren din utvikler seg gjennom spillet.

"Milepælene" er veldig viktig siden disse bestemmer hvilken "World Tier" du spiller i. "World Tier" er rett og slett en måte å variere vanskelighetsgraden på fiendene avhengi av nivået ditt. Det vil foregå slik:

• Tier 1 -Har du en Gear Score mellom 0 og 163 vil du møte på jevngode level 30 fiender.

• Tier 2 - Har du en Gear Score mellom 164 og 182 vil du møte på jevngode level 31 fiender.

• Tier 3 - Har du en Gear Score mellom 183 og 204 vil du møte på jevngode level 32 fiender.

• Tier 4 - Har du en Gear Score mellom 204 og 229 vil du møte på jevngode level 33 fiender.

Du merker deg kanskje at vi ikke nevner noe om fiender som er level 34 og 35? Dette er siden de nå blir fjernet fra spillet.

Alle aktiviteter vil justere seg etter hvilken "World Tier" du er. Du kan altså veksle mellom ulike nivåer. Slik vil du for eksempel kunne teste ut nytt utstyr på jevngode fiender. Du får rett og slett bestemme vanskelighetsgraden selv.

Vanskelighetsgraden på aktivitetene kan du uansett justere, selv innenfor ulike "World Tiers". Nå kan du kun velge blant Normal, Hard og Challenging. Heroic kan derimot kun velges når du spiller Incursions. Vanskelighetsgraden vil nå kun påvirke hvilke fiendetyper du møter på. Normal vil for det meste sette deg opp mot normale fiender, Hard for det meste Veteran og Elites, mens Challenging setter deg opp mot ulike Elite-typer.

Ønsker du ikke å prøve deg på de høyeste vanskelighetsgradene, men uansett ønsker mer loot? Frykt ei. Oppdateringen vil nemlig gjøre slik at alle typer fiender, ikke bare bosser og navngitte fiender, vil kunne miste nesten alle typer loot. Igjen er Incursions det eneste unntaket. Her vil sistebossen kun miste loot av en sjeldnere og bedre art.

Ubisoft ønsker virkelig å forbedre loot-systemet. De avslører nemlig også at oppdateringen vil gjøre slik at de patruljerende bossene og navngitte fiender vil spawne på nytt. Dermed er den åpne verdenen atter en gang en fin kilde for å finne godt utstyr.

Vi synes disse endringene virker bra på papiret, og forhåpentligvis fungerer de bra i praksis også. Det skal bli interessant å se hvilke andre endringer som kommer neste måned. Er det en sjanse for at de er så gode at spillerbasen økes tilbake til "gammel storhet"?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake