Mens Microsoft venter med sin Scorpio-konsoll til neste høst, skal Sony slippe sin Playstation 4 Pro allerede i år. Til gjengjeld kan Scorpio skilte med over 6 såkalte teraflops i kapasitet, mens PS4 Pro "bare" leverer 4,2. På tross av dette lover begge rivalene spilling i 4K-oppløsning, og dette har fått Microsoft til å reagere. De mener nemlig at det ikke er mulig å oppnå skikkelig 4K-oppløsning for spill med så lite som 4,2 teraflops i ryggen.
Til Eurogamer hevder de derfor at kun deres konsoll vil levere "sann 4K-spilling", ettersom Sonys konsoll rett og slett ikke er sterk nok til det:
- I think there are a lot of caveats they [Sony] are giving customers right now around 4K. They're talking about checkerboard rendering and up-scaling and things like that. There are just a lot of asterisks in their marketing around 4K, which is interesting because when we thought about what spec we wanted for Scorpio, we were very clear we wanted developers to take their Xbox One engines and render them in native, true 4K. That was why we picked the number, that's why we have the memory bandwidth we have, that's why we have the teraflops we have, because it's what we heard from game developers was required to achieve native 4K, kommenterer Microsofts Albert Penello.
Han fortsetter:
- But I know that 4.2 teraflops is not enough to do true 4K. So, I feel like our product aspired a little bit higher, and we will have fewer asterisks around the 4K experiences we deliver on our box.
At de ekstra kreftene til Scorpio vil komme konsollen til gode når det gjelder oppløsning, er det ingen tvil om. Ett spørsmål blir imidlertid stående: Vil folk klare å vente et helt år, eller vil de heller gå for PS4 Pro i november?