Nintendo DS og etterfølgerne 3DS og 2DS er som vi vet store suksesser i dag, men bransjen kunne like gjerne aldri ha sett disse konsollene. Da Nintendo begynte å utvikle en ny bærbar konsoll til å ta over etter Game Boy, var det nemlig ikke mange hos selskapet som likte ideen om å benytte to skjermer. Tidligere General Manager of Nintendo Research & Engineering, Satoru Okada, forteller i et intervju med Retro Gamer om hvordan tilbakemeldingene var på ideen. Tydeligvis skal de to skjermene ha minnet Nintendo-ledelsen på fiaskoen Game & Watch, men at den daværende sjefen, Hiroshi Yamauchi, likte ideen veldig godt:
"President Iwata then came to see me. He was obviously bothered and he said: 'l talked to Yamauchi-san over the phone and he thinks your console should have two screens... A bit like the multi-screen Game & Watch, you see?' Everybody is aware of this, but what people do not know is that at the time, everybody hated this idea, even Iwata himself. We thought it did not make any sense."
Heldigvis fikk Yamauchi viljen sin.