Activision: Call of Duty-serien knuste alle i 2016

Tekst: Tor Erik Dahl
Publisert 2017-02-10

Det er mange som vil si at de solgte best i løpet av fjoråret, men det er nok ingen som kan tukte Activision Blizzard når de akkumulerer salget på tvers av Call of Duty-serien. I deres siste finansrapport hevder de nemlig at serien var den som solgte mest i 2016, noe som inkluderer salgssuksesser som Call of Duty: Infinite Warfare og Call of Duty: Black Ops 3 i tillegg til de eldre spillene.

Selv om det ikke nødvendigvis er noen grunn til å tvile på påstanden deres, er det verdt å merke seg at den er basert på tall fra NPD Group og GfK Chart-Track. Disse dekker ikke alle verdens hjørner, men har i hvert fall med store markeder som Europa og Nord-Amerika.

Activision Blizzard hadde et veldig godt år med en omsetning på 6,61 milliarder dollar (eller over 55 milliarder norske kroner), noe som er en dramatisk økning fra 4,66 milliarder dollar året før.

Det er også interessant å lese at spillere tilbragte 43 milliarder timer med spillene til Activision Blizzard i 2016, noe som tilsvarer omtrent det samme som tallene for Netflix.

Activision Blizzard-sjefen Bobby Kotick hadde følgende å si i en pressemelding:

"Our record performance in 2016 further strengthened our position as the world's leading standalone interactive entertainment company. For the quarter and the year, we delivered our highest revenues, non-GAAP redefined operating margins and earnings per share, well surpassing our own expectations."

"The launch of Blizzard's Overwatch created a major new franchise, while King's mobile advertising tests are very promising as the basis for meaningful new revenue streams. We accelerated our efforts in esports and consumer products, enabling more ways to celebrate and connect to our communities. Thanks to the strength of our established franchises and the vitality of our new initiatives, we are well positioned for growth in the years ahead."

Ble det noen timer med spillene til Activision Blizzard for din del i fjor?

Les mer og se skjermbilder på Gamereactor.no

Tilbake